webbsajter

Så får ni ordning på företagets hemsida

Uppdatera hemsidor i Wordpress

Det jag jobbar med i dagsläget är att uppdatera redan existerande hemsidor som byggts i Wordpress. I mitt jobb/uppdrag ingår då att se till så att nya inlägg skapas och att både URL, titel, text och bilder innehåller de relevanta nyckelorden som ni vill bli hittade för. Jag utgår antingen från en redan existerande bildbank som ni har eller så kan jag hämta fria bilder från tex Pixabay. 

Hemsidor är helt centralt för företagets varumärke 

Både företag och organisationer har behov av att ha en webbsajt där all information om företaget samlas. För att det ska synas på ett optimalt sätt så behöver hela webbsajten sökmotoroptimeras. Lika viktigt är att du använder dig av landningssidor dit du skickar in kunden och där din call to action finns, det vill säga en uppmaning till handling.

På sajten ska förutom dina produkter eller tjänster finnas med både bilder och pris. Sedan måste du givetvis ha information om hur de kommer i kontakt med er. Det ska finnas längst upp på första sidan. 

Information om hur företaget rankas vad gäller nöjda kunder är jätteviktigt att också visa på förstasidan, eftersom det påverkar hur ni uppfattas av potentiella kunder. 

Varje bild som ni använder ska ha en ifylld alttext och där ska ni fylla i nyckelordet. 

Om en vara går slut så ta inte bara bort länken till den sidan för då får kunden ett meddelanden med 404 error. Vad ni ska göra istället är att tillämpa en så kallad 301 länk till en högre nivå. Tex om den röda färgen av en bilmodell som ni säljer så kan ni istället länka om till startsidan för just det bilmärket där potentiella kunder kan hitta samma modell men med andra färger. 

Något som är extra viktigt med en hemsida där det går att lämna kommentarer är att ni bevakar detta noga. Detta eftersom det handlar om företagets anseende. Om någon kommer in med en negativ kommentar eller rating av ert företag så ska ni absolut inte gå till attack mot den personen. Vad ni istället ska göra är att komma med ett professionellt bemötande. Detta därför att företagets rykte är hårdvaluta på nätet. 

Sociala signaler 

Att använda sig av sociala ikoner är jätteviktigt eftersom att då kan Facebook "likes", Tweets och Google+ 1+ visa för potentiella kunder att det är relevant och tillförlitligt innehåll som de kan hitta på just er sajt. Genom att göra på det här sättet så får du också potentiella kunder att stanna kvar längre på dina sidor (Loop.2016:39).

Fotografier - bilder 

För att ytterligare lyfta din sajt så rekommenderas det att du använder dig av fotografier eller bilder på branschspecifika personer och i vissa fall kändisar. Genom att ert företag associeras med dessa personer så kan det lyfta er tillförlitlighet (Loop.2016:40).